Visie leerpleinen

Een leerplein is een ruimte waarin meerdere klassen of groepen aan het werk zijn, met de begeleiding van meerdere docenten of onderwijsassistenten. In het voortgezet onderwijs zijn er steeds meer scholen die ervoor kiezen om een leerplein in te richten. Waarom kiezen scholen er nou voor om zo’n leerplein te starten? Hier zijn verschillende redenen voor. Ik heb de voordelen van een leerplein op een rijtje gezet;

– Het leren in een leerplein is een voorbereiding op de maatschappij
– Het sluit aan op het vervolgonderwijs
– De leerlingen zijn gemotiveerder en meer betrokken wanneer ze zelf enige controle kunnen uitoefenen op het leerproces
– Het leren van de leerlingen staat centraal
– De leerlingen leren door sociale interactie
– Bij het leren op een leerplein kun je goed inspelen op verschillende leervoorkeuren en behoeftes
– De leerlingen leren samenwerken, anders dan in een traditioneel klaslokaal is dat leerlingen nu ook kunnen samenwerken met andere klassen en niveaus
– De leerlingen leren een planning te maken en deze planning uit te voeren
– De leerlingen leren keuzes te maken
– Het leren in een leerplein is een werkwijze die zowel bij de theoretische als bij praktische vakken gehanteerd kan worden
– Het leren in een leerplein is toepassingsgericht werken, zo zijn er bij veel leerpleinen bijvoorbeeld praktijkgedeeltes, waar leerlingen de theorie in betekenisvolle situaties kunnen toepassen
– De leerlingen krijgen inzicht in de eigen manier van leren (metacognitie). Zoals in het boek Actief leren (Ettekoven, 2013) wordt uitgelegd, betekent metacognitie dat leerlingen zich bewust zijn van wat ze aan het doen zijn en daardoor hun handelen kunnen bijstellen. Metacognitie is kennis van het eigen leren, het denken over de eigen leerprocessen.
– Bij het leren in een traditioneel klaslokaal is het meestal zo dat de docent degene is die aan het roer staat en bepaalt wat er gebeurt, dit maakt dat leerlingen minder de mogelijkheid krijgen om gedrag te ontwikkelen dat later van pas komt in de maatschappij
– De schaarste aan vakdocenten kan echter voor een deel worden opgevangen als leerpleinassistenten bepaalde taken overnemen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s